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THE MASTER IN THE FATHERS
AND IN ECCLESIAL TRADITION

(especially in "De Magistro"
by St. Augustine and St. Thomas Aquinas)

Acts of the International Seminar
on "Jesus, the Master"
(Ariccia, October 14-24, 1996)

by Franco Pierini ssp

 

Notes

* Notice. The examination of 1500 years of Christian tradition concerning the topic has imposed an exposition purely synthetic and orientative in character. The references have been reduced to the minimum indispensable and, as a consequence, the references to the source publications. Let it be borne in mind, however, that the texts can be found almost entirely in the two Patrologie by Migne, the Greek one until 1453, the Latin, until 1216. The works not included in Migne and referred to in this paper can be found published and also translated in various publications easily accessible (BAC, BUR, etc.). The quoted bibliography is merely indicative and, nonetheless, it is the one effectively utilized. (come back to text)

1 Regarding the ideological and political context of the period, cf. F. Adorno, La filosofia antica, vol. III and IV, Feltrinelli, Milano 1992; G. Reale, Storia della filosofia antica, vol. IV, Vita e Pensiero, Milano 1987. For the specific pedagogical issue, cf. W. Jaeger, Paideia, La formazione dell’uomo greco, La Nuova Italia, Firenze 1990-1991 (3 volumes); H. I. Marrou, Storia dell’educazione nell’antichità, Studium, Rome 1978; C. Pietri, L’educazione classica, in Vv. Aa., Nuove questioni di storia della pedagogia, vol. I, La Scuola, Brescia 1977, 63-113. (come back to text)

2 Cf. in W. Jaeger, Paideia, op. cit., vol. III, 427-428. (come back to text)

3 On this aspect of the ideological evolution of the ancient world, cf. A. D. Nock, La conversione. Società e religione nel mondo antico, Laterza, Bari 1974; P. Hadot, Esercizi spirituali e filosofia antica, Einaudi, Torino 1988. (come back to text)

4 The literary genre of the "protrettic" or "persuasive" discourse was widespread also outside the philosophical-religious milieu. Cf. H. I. Marrou, Storia dell’educazione nell’antichità, op. cit., 280. (come back to text)

5 Cf. S. Cavalletti, L’educazione ebraica, in Vv. Aa., Nuove questioni di storia della pedagogia, op. cit., vol. I., 11-62; A. Lemaire, Le scuole e la formazione della Bibbia nell’Israele antico, Paideia, Brescia 1981. (come back to text)

6 Cf. N. R. M. De Lange, Il rabbino, in Vv. Aa., Introduzione alle culture antiche, vol. I, Bollati Boringhieri, Torino 1992, 210-222; G. Stemberger, Il giudaismo classico. Cultura e storia del tempo rabbinico (dal 70 al 1040), Città Nuova, Rome 1991, 98-110. (come back to text)

7 Cf. S. Cavalletti, L’educazione ebraica, op. cit., 47, 60. (come back to text)

8 Cf. G. Scholem, Le grandi correnti della mistica ebraica, Einaudi, Torino 1992, 51ff. (come back to text)

9 Cf. F. Adorno, La filosofia antica, op. cit., vol. III, 171-179; G. Reale, Storia della filosofia antica, op. cit., vol. IV, 245-306; J. Cazeaux, Philon d’Alexandrie. De la grammaire à la mystique, Ed. du Cerf, Paris 1983. (come back to text)

10 Cf. E. Trocmé, Gesù di Nazaret visto dai testimoni della sua vita, Paideia, Brescia 1975, 45-68. (come back to text)

11 Cf. Trocmé, op. cit., 69-79. (come back to text)

12 Cf. Trocmé, op. cit., 81-108. (come back to text)

13 Cf. Trocmé, op. cit., 109-127. (come back to text)

14 Cf. Trocmé, op. cit., 129-144. (come back to text)

15 Cf. Trocmé, op. cit., 145-158. (come back to text)

16 Cf. E. P. Sanders, Gesù. La verità storica, Mondadori, Milano 1995, 156-157. (come back to text)

17 Cf. C. H. Dodd, Il fondatore del cristianesimo, LDC, Torino-Leumann 1979, 63; R. Fabris, Gesù di Nazareth. Storia e interpretazione, Cittadella, Assisi, 149-158, 212-217. (come back to text)

18 Cf. J. Jeremias, Teologia del Nuovo Testamento. I. La predicazione di Gesù, Paideia, Brescia 1976, 292-293. (come back to text)

19 The terminology can be rendered also with kerygma-evangelization, catechesis-didascalia, homily-mistagogy. Cf. D. Grasso, L’annuncio della salvezza. Teologia della predicazione, D’Auria, Napoli 1965, 325ff; A. Olivar, La predicación cristiana antigua, Herder, Barcelona 1991, 487-519. (come back to text)

20 Cf. O. Clément, Alle fonti con i Padri, I mistici cristiani delle origini, Città Nuova, Rome 1987. (come back to text)

21 Cf. A. Luneau, L’Histoire du Salut chez les Pères de l’Eglise. La doctrine des âges du monde, Beauchesne, Paris 1964. (come back to text)

22 It is the period of the neo-Aristotelianism of Alexander of Afrodisia, of the neo-Epicurianism of Diogenes of Enoanda, of the neo-Stoicism of Seneca, Epithetus and Marcus Aurelius, of the neo-Phyrricism of Sextus Empiricus, of the neo-Cynicism of Dion of Prusa and of Peregrinus Protues, of the neo-Platonism and neo-Phytagorism of Numenius of Apameo, Albinus, etc., of the hermetism and of the broad spread of the so-called "Chaldeian oracles". Cf. quoted histories by Adorno and Reale. (come back to text)

23 Cf. W. Jaeger, Cristianesimo primitivo e paideia greca, Nuova Italia, Firenze 1977, 32. (come back to text)

24 Cf. J. Daniélou, La teologia del giudeo-cristianesimo, Il Mulino-Dehoniane, Bologna 1964, 273-277. (come back to text)

25 Cf. P. Chiocchetta, Teologia della storia. Saggi di sintesi patristiche. Studium, Rome 1953, 15-36. (come back to text)

26 Cf. P. Chiocchetta, op. cit., 37-70. (come back to text)

27 Cf. M. Pellegrino, L’imitation du Christ dans les Actes des Martyrs, in "La Vie Spirituelle," 98 1958, 38-54. (come back to text)

28 On the Alexandrian milieu, cf. the article Alessandria, in Vv. Aa., Dizionario patristico e di antichità cristiane, vol. I, Marietti, Casale Monferrato 1983. For the more significant Christological texts of this period, cf. Vv. Aa., Il Cristo, I. Testi teologici e spirituali dal I al IV secolo, Mondadori, Milano 1985. (come back to text)

29 Cf. P. Chiocchetta, Teologia della storia, op. cit., 74-104. (come back to text)

30 Cf. J. Daniélou, Messaggio evangelico e cultura ellenistica, Il Mulino-Dehoniane, Bologna 1975. (come back to text)

31 Cf. J. Daniélou, Origène, Ed. de la Table Ronde, Paris 1948. (come back to text)

32 Cf. Vv. Aa. Il Cristo. II. Testi teologici e spirituali in lingua greca dal IV al VII secolo, Mondadori, Milano 1986; Vv. Aa., Il Cristo. III. Testi teologici e spirituali in lingua latina da Agostino ad Anselmo di Canterbury, Mondadori, Milano 1987. (come back to text)

33 The Augustinian bibliography is vast, also on De Magistro. An initial orientation in St. Augustine of Hippo, Il Maestro, edited by A. Pieretti, Edizioni Paoline, Milano 1990, 59-74. Among others, cf. the studies of L. Allevi, I fondamenti della pedagogia nel "De Magistro" di Sant’Agostino e San Tommaso, in "La Scuola Cattolica," 45, 1937, 545-561; M. Casotti, I "De Magistro" di S. Agostino e di S. Tommaso, in Vv. Aa., Nuove questioni della storia della pedagogia, op. cit., vol. I, 365-386; M. Perrini, Cultura e risveglio della coscienza nel "primo" Agostino (386-391), in "Humanitas," 42, 1987, 186-202, and La paideia cristiana di Agostino, ibid., 355-388. (come back to text)

34 Cf. a panorama of the question in C. Xodo, Cultura e pedagogia nel monachesimo alto medioevale, "Divinae vacare lectioni," La Scuola, Brescia 1980, 52-66. (come back to text)

35 Cf. P. Riché, Le scuole e l’insegnamento nell’Occidnete cristiano dalla fine del V secolo alla metà dell’XI secolo, Jouvence, Rome 1984. (come back to text)

36 Cf. J. F. Duneau, L’educazione bizantina, in Vv. Aa., Storia mondiale dell’educazione, I. Dalle origini al 1515, Città Nuova, Rome 1986, 221-235. (come back to text)

37 Cf. J. Leclercq, Cultura umanistica e desiderio di Dio. Studio sulla letteratura monastica del Medioevo, Sansoni, Firenze 1988; M. Paparozzi, La spiritualità dell’Oriente cristiano. L’esicasmo, Studium, Rome 1981; J. Mayendorff, La teologia bizantina. Sviluppi storici e temi dottrinali, Marietti, Casale Monferrato 1984. (come back to text)

38 Cf. R. Boyer, Il Cristo dei barbari. Il mondo nordico (IX-XIII secolo), Morcelliana, Brescia 1992. Interesting pointers on the various images of Christ in literature and in art could be found also in J. Pelikan, Gesù nella storia, Laterza, Bari 1987. (come back to text)

39 Cf. Vv. Aa., Il Cristo. III. Testi teologici e spirituali in lingua latina da Agostino ad Anselmo di Canterbury, op. cit. (come back to text)

40 Cf. Dhuoda, Educare nel medioevo. Per la formazione di mio figlio. Manuale. Jaca Book, Milano 1984. (come back to text)

41 Regarding Simeon the New Theologian, cf. M. Paparozzi, La spiritualità dell’Oriente cristiano, L’esicasmo, op. cit.; J. Mayendorff, La teologia bizantina, op. cit., 91-94. (come back to text)

42 Cf. Vv. Aa., Il Cristo. III. Testi teologici e spirituali in lingua latina da Agostino ad Anselmo di Caterbury, op. cit.; Vv. Aa., Il Cristo. IV. Testi teologici e spirituali in lingua latina da Abelardo a San Bernardo, Mondadori, Milano 1991. (come back to text)

43 On the history of medieval culture, philosophy and theology, cf. M. Grabmann, Storia del metodo scolastico, La Nuova Italia, Firenze 1980 (2 vols.); E. Gilson, La filosofia del Medioevo. Dalle origini patristiche alla fine del XIV secolo, La Nuova Italia, Firenze 1990; M. T. Fumagalli Beonio Brocchieri - M. Parodi, Storia della filosofia medievale, Laterza, Bari 1989; A. De Libera, Storia della filosofia medievale, Jaca Book, Milano 1995; L. Moulin, La vita degli studenti nel Medioevo, Jaca Book, Milano 1992; E. Bertola, Il Medioevo, in Vv. Aa., Nuove questioni di storia della pedagogia, op. cit., vol. I, 387-413. (come back to text)

44 Cf. F. Bettoni, La pedagogia francescana, in Vv. Aa., Nuove questioni di storia della pedagogia, op. cit., vol. I, 415ff; Vv. Aa., Il Cristo. V. Testi teologici e spirituali da Riccardo di San Vittore a Caterina da Siena, Mondadori, Milano 1992, 101-129. (come back to text)

45 Cf. J. Verger, Università e scuole medievali dalla fine del secolo XI alla fine del secolo XV, in Vv. Aa., Storia mondiale dell’educazione, op. cit., 279-282; G. Calò, Il problema educativo nell’Umanesimo e nel Rinascimento, in Vv. Aa., Nuove questioni di storia della pedagogia, op. cit., vol. I, 457-488. (come back to text)

46 Cf. what C. Leonardi writes in Vv. Aa., Il Cristo. V. Testi teologici e spirituali da Riccardo di San Vittore a Caterina da Siena, op. cit., 162: "Thomas did not have a preeminent interest in Christology; the matter of Christ belongs to the overabundance work of Christ, not to the logic necessary of the divine nature." Also A. Valsecchi, Gesù Cristo nostra legge, "La Scuola Cattolica," 88 (1960), 169, recalls that, according to various commentators, also Dominican like Y. Congar, Thomas Aquinas did not elaborate an explicit theology of the imitation of Christ even if, naturally, many points along this line could be drawn from his works. (come back to text)

47 Cf. in Vv. Aa., Il Cristo. V., op. cit., 213-253; E. Bettoni, La pedagogia francescana, in Vv. Aa., Nuove questioni di storia della pedagogia, op. cit., 430-436. (come back to text)

48 Cf. in Vv. Aa., Il Cristo, V., op. cit., 254-269. (come back to text)

49 Cf. in Vv. Aa., Il Cristo, V., op. cit., 271-283. (come back to text)

50 Cf. in Vv. Aa., Il Cristo, V., op. cit., 398-410. (come back to text)

51 Cf. in Vv. Aa., Il Cristo, V., op. cit., 431-448. (come back to text)

52 Cf. in Vv. Aa., Il Cristo, V., op. cit., 411-426. (come back to text)

53 Cf. M. Paparozzi, La spiritualità dell’Oriente cristiano. L’esicasmo, op. cit., 40-43, 105-115. (come back to text)

54 Cf. J. Meyendorff, La teologia bizantina, op. cit., 96-97: "Man in the process of ‘deification’ can become God only ‘by grace’ or ‘by energy’... The humanity of Christ, insofar as enipostasized in the Logos and thus became truly the humanity of God, has not become ‘God by essence’; it has been permeated by the divine energy – through the circumincessio idiomatum – an in it our own humanity finds access in God in his energies." (come back to text)

55 Cf. A. Valsecchi, Gesù Cristo nostra legge, op. cit., 163. (come back to text)

56 Cf. A. Valsecchi, Gesù Cristo nostra legge, op. cit., 179-180. (come back to text)

57 Cf. some texts in M. T. Beonio-Brocchieri Fumagalli, La chiesa invisibile. Riforme politico-religiose nel basso medioevo, Feltrinelli, Milano 1978. (come back to text)

58 Cf. S. Thomas d’Aquin, Questions disputées sur la vérité. Question XI: Le maître (De Magistro), Vrin, Paris 1992; furthermore, L. Allevi, I fondamenti della pedagogia nel "De Magistro" di S. Agostino e S. Tommaso, op. cit.; M. Casotti, I "De Magistro" di S. Agostino e di S. Tommaso, op. cit. (come back to text)

59 Cf. introduction of R. De Nardo to Erasmus of Rotterdam, Enchiridion militis christiani, Japadre, L’Aquila 1973 (Italian translation only). For the Elogio della follia, see the bilingual edition Latin-Italian, Rizzoli, Milano 1994. (come back to text)

 

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